Ida Börjel
I rök rotade
nya idéer.
Vems Fel?
En ny språklighet baserad på
Åskbjörnen, spjälkad
på mysterieanarkism, utannonserat
full av militärisk stridslystnad
återbördad till Väktarna. Men
historien är inte episk
men historien är inte episk.
Barock och queer
stod himlen fortsatt emot.
Sammandragningen kan
ibland ansluta till normen
för en medeltida moralitet
enkelt adapterad för
enögda kritiker, med
given aptit på yngre män –
frågan om träldom kvarstår.
Frågan om träldom kvarstår,
vardagliga äventyr förhäxas
det vill säga, i avsikt
att behaga censorn.
Följaktligen konsten att undvika
hjältinnans ofog,
en stark flicka, ingen
kuschad ögontjänare av den
förnuftsteori
hon en gång svor att ta i akt.
Ur avvikelser från
ens inre moraliserande lag,
– allmosekärlek –
som förlorat sin charm
(ingen underskrift)
spirar problemberättelser, nedtecknade
med fradgande retorik.
De mest populära
brottas med en framtid
utan uppkoppling
genom förvrängda, inflikade
gnomiska bibelcitat
orientaliska visdomsberättelser
och andra källor
inklusive folkkära idiom, en sammansvetsad
strävan mot vegetativt liv
i sökt förlikning
med den moderna vetenskapens ande.
Rapp, radikal
krigsglansomskimrad
inför ögonen på döden
med parallell erinran
om äldre naturdyrkan
av samma skola.
För dem var ord bara tecken
på saker och välbekanta känslor.
Språk tillkom dem utan en
känsla för ord, av språk som språk
i syfte att tjäna dem på okänd mark
– medömkans sargande drömsyn –
ett makabert drag
hos de idealiskt utbildade.
aktörer som drillats i stilen
spelade rollen väl.
Smoke wrote
new ideas.
Whose Fault?
A new language on the basis of the
The Thunder Bear, stripped
of mystical anarchism, proclaimed
full of the spirit of military prowess
restored to the Guards. But the
history is not great
But the history is not great.
Queer and baroque,
the sky remained hostile.
This concentration may
in some cases approach the norm
of mediæval morality. It may
also be easily adapted to
simple-minded critics, with a
quest for younger men –
the issue of serfdom is still a thing.
Serfdom is still a thing,
ordinary adventures
comes under a spell
that is, they were meant to
satisfy the censor. Consequently
the art of avoiding
the unpleasantness of the heroine,
a strong girl, no
docile servant of the
theory of reason
she had sworn to observe.
Unlike the
the moral law inside oneself,
– charity love –
which lost its charm
(no wrote under)
there are problem stories, written
with elaborate rhetorics.
The most popular were those
dealing with a future
away from everything connected
interpolated with
gnomic quotes from the Bible, oriental
wisdom tales, and other sources
including proverbs in demand, all welded
toward vegetative life
sought to be reconciled
with the modern spirit of science.
Rapid, radical
blend of warrior spirit
before the face of death
alongside reminiscence
of an older nature worship
by the same school.
Words for them were only signs
of things and familiar feelings.
Language entered with them on
no feeling of words, of language as language
made to serve them in unfamiliar fields
of wracking visions of pity –
such a lurid feature
of the ideally educated.
actors, trained to the style,
acted it well.